Det var i ett uppdrag för Skeppshultcykeln som min resa som varumärkesstrateg till stor del startade. Länge sedan, men ändå en viktig milstolpe då jag gick från teoretisk strategi till operativt utförande i marknadsföringens och varumärkets tjänst. När jag även lade till ett genuint engagemang och väl valda ord blev det mitt och Creative Crafts framtida id.

Parallellt med mitt jobb som skribent och projektledare läste jag marknadsekonomi. När det var dags för examensarbete, var planen klar sedan länge, jag ville grotta ner mig i företaget Skeppshultcykeln. En cykelfabrik, där allt andades kvalitet, men som hade en hel del att önska kring kring varumärkesbyggande och marknadskommunikation. Här fanns en lång historik, själ och hjärta i kombination med en otvivelaktig vilja från ägarna att utveckla både fabrik och företag till något alldeles speciellt. Det vill säga alla förutsättningar för att bygga ett trovärdigt och framgångsrikt varumärke.

Ordens betydelse

Utifrån marknadsanalyser, etablerade metoder för strategi- och kommunikationsarbete, men framför allt egna tankar, tog vi fram en marknadsplan som snart gick från studieprojekt till färdplan för Skeppshultscykelns marknadsföringsaktiviteter. En start som sedan mynnade ut i ett mångårigt samarbete där vi gick från ord till handling. Steg för steg. Tramptag för tramptag.

Just orden har utgjort en väsentlig del i kommunikationen från Skeppshultcykeln. Vi skrev för att beröra och skapa trovärdighet istället för att bygga luftslott som inte kunde infrias. I annonsen “20 cyklar på en förmiddag”, ägnade vi stor del av utrymmet till en beskrivande text om företaget, dess själ och dess cyklar.

Skeppshult kunde så småningom leverera ett helt nytt cykelprogram, blev Kunglig Hovleverantör och tilldelades även utmärkelsen Utmärkt Svensk Form för den omtalade Z-cykeln, formgiven av Björn Dahlström. Mitt arbetet utfördes i nära samarbete med teamet på IPM Annonsbyrå, som sedan fortsatte samarbetet med Skeppshult, efter det att jag bytt arbetsplats.

Skeppshultcykeln har tillverkat cyklar sedan 1911 i det småländska samhället Skeppshult. Skeppshult har ett flertal gånger fått utmärkelsen “Årets cykel” för sina modeller och är Kunglig Hovleverantör.  Idag har Skeppshultcyikeln 44 anställda med en omsättning på 131 miljoner kr och tillverkar omkring 15.000 cyklar per år. Cyklarnas ramar tillverkas fortfarande  i Sverige.

 

Referens: Jonas Andersson, VD/delägare Skeppshultcykeln.

Kjell Sture, tidigare VD/delägare Skeppshultcykeln.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår webbplats. Genom att klicka “Acceptera” godkänner du användningen av cookies. Om du vill veta mer, besök vår integritetspolicy.